۰۳۱۳۷۷۷۳۰۸۸

مشاوره رایگان آموزشی

 هنرمندان به‌عنوان طلایه‌داران فرهنگ جامعه، از همان دوران نخستین روزهای پیدایش بشر همواره در  پی ماندگار کردن پیام خود بوده‌اند. هنر گرافیک یا تصویرسازی همان ابزاری است که می‌تواند به ماندگاری، ساده‌سازی و افزایش تاثیر مفاهیم و پیام‌ها کمک کند.

گرافیک، خود عنوانی قدیمی برگرفته از واژه‌ی یونانی Graphien، به‌معنای نگاشتن، طراحی و ترسیم است. گرافیک هنر انتقال یک (یا چند) پیام ازطریق تصویر به مخاطب است. درواقع، تصاویر و حروف در آثار گرافیکی، بارِ رساندن پیامِ اثر را برعهده دارند. هرچند گرافیک هنری کهن به‌شمار می‌رود، اما توسعه‌ی آن در پی انقلاب صنعتی و رونق تولید انبوه شتاب گرفت؛ چرا که معرفی و شناساندن انبوه کالاها در گرو تبلیغات بود تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعتا، تبلیغ یک محصول برای عموم مردم مستلزم زبانی مشترک و همه‌فهم است که بتواند ضمن جلب نظر مخاطبان، خواسته‌ی تولیدکننده‌ی محصول را نیز برآورده سازد. این زبان مشترک و فراگیر، زبان تصویر است. امروزه حضور طراحی گرافیک در تبلیغات (تجاری، فرهنگی و…) بهقدری چشم‌گیر و اثربخش است که همواره از گرافیک به‌عنوان نخستین جلوه‌گاه عناصر دیداری در تبلیغات یاد می‌شود. 

چرا باید گرافیست شوم؟

هنر گرافیک نوین شاخه‌های متعدد و متنوعی دارد. از یک سو به عرصه‌ی تبلیغات فرهنگی و تجاری و از سوی دیگر در سینما و تلویزیون کاربرد دارد. این هنر به معماری و عناصر طراحی محیطی نظیر علائم راهنمایی و رانندگی و  زیباسازی فضاهای شهری نیز ورود پیدا کرده و از دیگر سو مواردی چون طراحی تمبر و اسکناس، طراحی کاشی، کاغذهای بسته‌بندی، کاغذ دیواری، پارچه و… را نیز شامل می‌گردد. با‌این‌حساب، امروزه کم‌تر حیطه‌ای یافت می‌شود که خالی از آثار گرافیست‌ها و رگه‌های خلاقیت آن‌ها باشد. افزایش پیچیدگی فناوری نیز موجب گسترش دامنه‌ی وظایف و نیاز روزافزون به مهارت‌های طراحان گرافیک و به‌تبع آن، ایجاد یک بازار کار جذاب و پرمتقاضی برای این رشته شده است. در ادامه‌ی این مقاله، بررسی جامعی از وظایف طراحان گرافیک، وضعیت بازار کار و همچنین برنامه‌های آموزشی و مدارک تحصیلی در این رشته صورت گرفته است.